microsoft

Microsoft olarak işletmelere ve kurumlara sağladığı büyük avantajlarla müşterilerin yapay zeka araçlarını benimsemesine yardımcı olmayı amaçlayan birkaç teknoloji güncelleştirmesini duyurmanın heyecanını yaşıyoruz.

Bu duyurular, birçok şirketin yapay zeka kullanmak istediğini söylediği, ancak içlerinden bazılarının bunu nasıl yapacaklarını anlamaya çalıştıkları bir döneme rastlıyor. Endüstri analistleri, önümüzdeki birkaç yılda yapay zekanın benimsenme oranında bir patlama yaşanacağını tahmin etmekle birlikte, birçok şirketin bu platformun benimsenmesinde dahili engellerle karşılaştığını belirtiyor.

Microsoft yöneticileri, yapay zekanın barındırdığı engin potansiyeli sağlayabilmesi için endüstri liderlerinin yapay zeka kullanan teknolojiyi daha hızlı, daha kolay kullanılabilir ve daha yararlı özelliklerle sundukları gibi, yapay zeka teknolojisinin sorumlu bir şekilde kullanılacağına dair toplumsal güveni de oluşturmaları gerektiğini söylüyor.

microsoft

Microsoft Azure Pazarlama Başkan Yardımcısı Julia White, San Francisco’da gerçekleştirilen Conversations on AI etkinliğinde konuştu. Fotoğraf: Microsoft için John Brecher.

Yapay zekayı hayata geçirmelerinde müşterilere yardımcı oluyoruz

Microsoft, müşterilerin yapay zekayı benimsemelerine birkaç yoldan yardımcı olduğunu belirtiyor. Bu, akıllı uç noktada, uzak ortamlarda veya şirketin kurum içinde çalıştırdığı ağlarda olsun, yapay zeka araçlarının devreye alınmasına yönelik daha esnek seçenekler sağlamayı da içermektedir.

Örneğin Microsoft geçtiğimiz haftalarda, bilişsel hizmetlerin container’larda kullanımını mümkün kılan ilk şirket olduğunu açıkladı. Azure Cognitive Services, geliştiricilerin sistemlerine görüntü tanıma gibi yapay zeka fonksiyonlarını eklemek için kullanabilecekleri araçlardır. Container desteği, genel buluta kolayca erişemedikleri senaryolarda bile şirketlerin yapay zeka araçlarından yararlanabilmesi anlamına geliyor.

Microsoft’un ilk container’lı bilişel hizmeti, resimlerde sözcükleri bulmak için optik karakter tanıma kullanan; dili algılayabilen, kilit ifadeleri seçebilen, metindeki duyguyu analiz edebilen ve resimlerde yüzleri tanıyan API’ları içermektedir. Container’lı ilk hizmetler şu anda önizleme olarak sunulmaktadır, yenileri de sunulacaktır.

Birçok işletme lideri, veri biliminde uzman eksikliğinin yapay zekanın benimsenmesinin önünde bir engel oluşturduğunu belirtiyor. Microsoft, bu işletmelerin yapay zeka araçlarını kullanmaya başlamalarına yardımcı olmak için, kullanıcıların tek bir satır bile kod yazmalarını gerektirmeyen iş analitiği ve veri görselleştirme hizmeti Microsoft Power BI’daki daha basit yapay zeka özelliklerinin bir önizlemesini sunmaktadır. Şirket, bu güncelleştirmelerin tüm işletmelerde kullanıcıların, kodlama becerilerinden bağımsız olarak, verilerinde saklanan bilgileri keşfetmesini kolaylaştıracağını belirtiyor.

İletişim, konuşma ve dil yükseltmeleri

Yapay zekada en büyük umut vadeden büyüme, iletişim teknolojisindeki ses tanıma, çeviri ve konuşma tabanlı etkileşimler gibi gelişmelerle gelmektedir. Bilgisayarlar daha doğal konuşmayı öğrenirken, yapay zeka iyileştirilmiş metin dökümleri, daha kullanışlı sohbet botları ve gelişmiş araç içi navigasyon gibi gelişmeleri mümkün kılmaktadır.

Geçen aylarda konuşma tabanlı yapay zeka kullanımını hızlandıran araçları tanıttık. Şimdi önizlemede olan bir açık kaynak sistem, dakikalar içinde kurumsal sınıf sanal yardımcı oluşturmaya yardımcı olabilmektedir.

Ayrıca, araştırma laboratuvarlarının sağladığı yeni bazı birinci sınıf çeviri özelliklerini de genel kullanıma sunduğumuz tekliflere dahil ettiğimizi paylaştık. Azure Cognitive Services ile önizleme olarak sunulan ve insan sesi kaydından neredeyse ayırt edilemeyen kalitede dijital ses üreten yeni metin okuma sinirsel sentez sistemi’ni de tanıttı. Bu teknoloji, sohbet botları ve sanal yardımcılarla daha doğal ve etkileyici etkileşime girebiliyor, e-kitap gibi dijital metinleri sesli kitaba dönüştürebiliyor ve araç içi navigasyon gibi hizmetleri geliştirebiliyor.

Bunlara ek olarak geliştiricilerin Unity Technologies’in video oyunları geliştirme platformunu, Microsoft’un dronlar gibi otonom sistemlerin gerçek dünyada yapay zekayı nasıl kullanabileceklerinin test edilebildiği bir açık kaynak platform olan AirSim için bir işleme motoru olarak kullanabileceklerini de duyurduk. Geliştiriciler ve araştırmacılar AirSim’e GitHub üzerinden erişebilirler.

Bot geliştirme araçları ve yönergeleri

Müşterilerin botları ve diğer konuşma tabanlı yapay zeka araçlarını sorumlu bir yaklaşımla geliştirmenin yolları üzerinde düşünmelerine yardımcı olmayı amaçlayan yönergeleri yakın zamanda yayınladık. Bu yönergeler, Microsoft olarak Cortana ve Zo gibi araçları geliştirirken edindiğimiz kendi deneyimlerimize dayanarak hazırlandı. Bu yönergeler, istihdam, finans, fiziksel ve ruhsal sağlık ve diğer hassas kullanımlara yönelik botların tasarımında dikkate alınması gerekenleri kapsamaktadır.

Microsoft olarak konuşma tabanlı yapay zeka ve bot geliştirme yetenekleriyle tanınan yazılım ürünü tasarım ve geliştirme stüdyosu XOXCO’yu satın almak için imzalanan anlaşma geçen senenin bir diğer önemli haberiydi.

Microsoft olarak yaptığımız duyurulardan biri de Azure Bot Service’e getirilen bazı güncelleştirmeler: Geliştiricilerin botları daha verimli bir biçimde oluşturmasına yardımcı olan Bot Framework SDK and Tools sürüm 4.1’in genel kullanılabilirliği bu güncelleştirmelerden biri.

Müşteri öyküleri

Kimi şirketler henüz yapay zeka teknolojisini benimsemeye çabalarken, kimileri büyük adımlarla ilerliyor ve bu araçları işletmelerine dahil etmiş olmanın faydalarını görüyor.

Adobe, konuşma tabanlı yapay zeka araçlarını kullanarak müşterilere kişiselleştirilmiş deneyimler sağlamak için oluşturduğu Experience League ile, sohbet botu teknolojisini müşteriler için uyuşmazlık noktalarını azaltmak amacıyla kullanıyor.

Golf alanında yeni bir şirket olan Arccos, yapay zeka ile golfçülere her vuruşlarında önerilerde bulunan ‘sanal bir caddie’ (golf takımlarını taşımak gibi sahada oyuncuya yardım eden kişiler) sağlamak için kullanıcı verilerini hızla analiz edip, doğru önerileri sağlamak amacıyla Azure Machine Learning, Azure Kubernetes Service ve Azure Cosmos DB veritabanı hizmetini kullanıyor.

Walmart, yapay zeka inovasyonunu hızlandırmak amacıyla Austin, Texas’daki teknoloji merkezine bir ‘bulut fabrika’ ekliyor. Microsoft ve Walmart mühendislerinden oluşan bir ekip öncelikle perakendecilerin kurum içinde kullandıkları binlerce iş uygulamasını Microsoft Azure’a geçirecek ve yeni, buluta yerel uygulamalar oluşturacak.

Microsoft ayrıca, Carnegie Mellon Üniversitesi’nin verilerdeki bilgileri daha hızlı, daha hassas ve müşteriye yakın biçimde ortaya çıkarmak için yoğun işleme gücü kullanan uygulamaları araştırıp test eden Living Edge Laboratuvarına bulut donanım ve hizmetleri bağışlayacağını açıkladı.

Microsoft laboratuvara bir Azure Data Box Edge, Azure Depolama hizmetleri, gelişmiş makine öğrenimi için Azure kredisi, uçta yapay zeka bağışlayacak ve Azure Stack entegre sistem desteği için Intel ile iş ortaklığı yapacak.  Bu bağış için Microsoft ayrıca Open Edge Computing Initiative’e de katılıyor.

Cüneyt Batmaz | Cloud and Enterprise Business Group Lead, Microsoft Türkiye